Přesto, že je venku bílo a mráz nám zalézá za nehty, na školách a školkách je nejvyšší čas přemýšlet kam se vydat na školní výlet závěrem školního roku 2016/2017. Rozhodování to není vůbec lehké, zvlášť u žáků prvního stupně. Zeptali jsme se učitelky základní školy Dany Kopřivové, která v současnosti učí třetí třídu, na její zkušenosti se školními výlety.
Vybrat školní výlet pro mladší děti asi není jednoduché.
Máte naprostou pravdu, malé děti těžko celý den udrží pozornost a jsou brzy unavené, začnou zlobit a školní výlet se stane stresujícím pro ně i pro nás. Pokud je však téma zaujme, dají se strhnout a ani si neuvědomí, jak ubíhají hodiny.
V dnešní záplavě nabídek zábavních areálů pro děti to nemusí být tak těžké.
Do škol a školek se opravdu dostává záplava různých nabídek, ale pak je na rozhodnutí pedagoga, ve spolupráci s rodiči, jaký výlet vybere. Dnes, i takto malé děti, tráví mnoho času u počítačů, na internetu a u TV, zaujmout je a podpořit jejich fantazii je obtížné. A zábavní areál pro děti automaticky neznamená, že to bude děti bavit a něco si z výletu odnesou.
Rozumím Vám, ale mám dojem, že to z letáčku nebo nabídky nejde až tak poznat.
Pečlivě si nabídky pročítám, prohlížím si i webové stránky. Mám již několikaletou praxi jako učitelka na prvním stupni základní školy a troufám si říct, že částečně umím odhadnout kvalitu nabízeného školního výletu. Také se setkávám, na různých seminářích a poradách, s ostatními učitelkami a předáváme si vzájemně naše zkušenosti. I to je cesta, jak vybrat dobrý školní výlet.
Prozradíte nám nějaký tip?
Minulý rok jsme se třídou, na radu jedné kolegyně z jiné základní školy, byly na školním výletě v Zábavním rodinném parku – pohádková říše Fábula v Kamenici nad Lipou. Myslím, že tato akce splnila všechna kritéria, která jsme já i rodiče od výletu očekávali. Děti se zde setkaly s klasickou českou pohádkou, programem je provázeli živí herci převlečení za pohádkové bytosti. Nebyla to jen obyčejná zábava, děti musely plnit různé úkoly a tak se do dění zapojily a čas jim rychle utíkal. Procházely pohádkové sklepení a hledaly různé indicie, ve tvořivých dílnách si mohly vyzkoušet svoji dovednost. Dokonce měly možnost nakrmit a pohladit zvířátka v minizoo. Také se jim moc líbilo venkovní divadlo, ze kterého nás sice vyhnala náhlá přeháňka, ale během chvilky se všichni přesunuli do vnitřního sálu a představení pokračovalo.
Vy, ale musíte každý rok znovu a znovu rozhodovat, kam se na školní výlet vydáte.
To je pravda, každý rok znovu vybíráme z různých možností, tak jak nám žáci na prvním stupni rostou, mění se i druh a tématika školního výletu. Kam pojedeme s dětmi letos zatím nevím. A i když třeba ve zmíněné Fábule bylo mnoho zajímavých věcí i pro starší děti než druháky, nemůžu bohužel jet s touhle třídou zase na stejné místo. Opět jsme letos do školy dostali nabídkový leták, kde jsem viděla i mnoho novinek, a tak kolegyním z prvního stupně tento výlet určitě doporučím.
Děkuji Vám za rozhovor a přeji Vám i Vaší třídě šťastnou ruku při výběru letošního školního výletu.